Esenţa corporalã – JING
Despre Jing, atât medicina tradiţionalã chinezã cât şi Qigong-ul ne spun cã este o substanţã foarte preţioasã care trebuie pãstratã cu mare strãşnicie.
Cu toţii avem o formã materialã, un corp. In concepţia medicinei tradiţionale chinezeşti, atunci când se vorbeşte despre corpul nostru, se spune cã plecând de la „formã se ajunge la esenţã corporalã”. Aceasta înseamnã cã forma noastrã este plinã de esenţã corporalã (Jing).
Ea are trei aspecte: esenţa primordialã (congenitalã), esenţa dobânditã şi cea a rinichilor.
1) Esenţa primordialã (congenitalã)
Esenţa primordialã este esenţa moştenitã de la pãrinţi şi este constituitã din substanţele originale ale corpului omenesc, fiind baza materialã necesarã pentru creşterea, dezvoltarea şi reproducerea organismului.
Pe durata sarcinii, fãtul este hrãnit de mamã cu esenţã primordialã şi cu energie (este vorba de energia rinichilor mamei).
Modalitatea conservãrii esenţei primordiale constã în pãstrarea unei activitãţi moderate în toate activitãţile vieţii (alimentaţie, muncã/repaus, viaţã sexualã, ş.a.m.d.), evitând atât excesul cât şi insuficienţa.
2) Esenţa dobânditã
Ea se referã la esenţa care apare dupã naşterea copilului, fiind vorba de esenţa ce rezultã din consumul alimentelor. Splina şi stomacul transformã alimentele în esenţã şi o transmit apoi de-a lungul meridianelor şi al vaselor pentru a hrãni toate organele interne. Esenţa dobânditã este baza materialã pentru activitãţile funcţionale ale corpului.
Esenţa primordialã şi cea dobânditã sunt inter-dependente şi se sprijinã reciproc. Esenţa primordialã nu îşi poate îndeplini funcţiile decât prin aportul esenţei dobândite. Pe de altã parte, esenţa dobânditã nu poate fi transformatã decât cu ajutorul esenţei primordiale.
3) Esenţa rinichilor
a) Aceasta joacã un rol important în fiziologia corpului.
b) Este ereditarã, asemenea esenţei primordiale şi determinã constituţia.
c) Ea este întãritã de esenţa dobânditã.
d) Este stocatã în rinichi dar are o naturã fluidã şi circulã prin tot corpul, în special prin cele opt extrameridiane.
e) Stã la baza creşterii, dezvoltãrii şi maturizãrii sexuale şi a reproducerii.
f) Se mişcã în cicluri lente, ample şi influenţeazã fazele principale ale dezvoltãrii din viaţã:
- I) Primul este în copilãrie. Esenţa rinichilor controleazã creşterea oaselor, a dinţiilor, a pãrului, dezvoltarea creierului şi maturizarea sexualã. Atunci când va exista o insuficienţã a esenţei rinichilor vom întâlni probleme ale danturii, ale pãrului, întârziere în creştere, înapoiere mentalã.
- II) Pubertate. Esenţa rinichilor controleazã funcţia de reproducere şi fertilitatea. Problemele de dezvoltare ce apar în acest interval, precum amenoreea, sunt adesea legate de o slabã esenţã a rinichilor.
- III) Concepţia şi sarcina sunt ghidate şi controlate de esenţa rinichilor.
- IV) Esenţa rinichilor scade în mod natural, odatã cu vârsta, de aici rezultând semnele caracteristice: cãderea dinţilor şi a pãrului, slãbirea memoriei, ş.a.m.d.
g) Esenţa rinichilor este baza energiei rinichilor. Esenţa rinichilor este un fluid şi are caracter Yin. Ea poate fi consideratã ca un aspect al Yin-ului rinichilor. Esenţa rinichilor formeazã baza materialã pentru producerea energiei rinichilor. Acest lucru se întâmplã prin intermediul funcţiei de încãlzire a Yang-ului rinichilor. Yin-ul rinichilor este încãlzit de Yang-ul rinichilor şi astfel apare esenţa rinichilor. Deficienţa esenţei rinichilor poate duce la probleme precum: impotenţa, slãbiciune cronicã sau dureri ale zonei lombare, slãbiciunea genunchilor, tinitus (zgomot în urechi), incontinenţã urinarã, surzenie, pierderea dinţilor, ş.a.m.d.
h) Esenţa rinichilor produce mãduvã. In medicina tradiţionalã chinezã mãduva nu este echivalentã numai cu mãduva oaselor din medicina clasicã. Mãduva produsã de esenţa rinichilor produce mãduva oaselor, creierul şi mãduva spinãrii (mãduva nu are echivalent în medicina clasicã). In medicina tradiţionalã chinezã creierul este un oceam de mãduvã. De aceea, slãbiciunea esenţei rinichilor provoacã o hrãnire insuficientã a creierului, ceea ce conduce la o capacitate de concentrare scãzutã, memorie slabã, senzaţia de „gol” la nivelul capului, ameţeli, ş.a.m.d.
i) Esenţa rinichilor determinã puterea constituţionalã. Protecţia noastrã în faţa acţiunii factorilor patogeni externi se realizeazã prin intermediul energiei defensive a corpului (Wei Qi). Totuşi, starea esenţei rinichilor influenţeazã de asemenea puterea şi rezistenţa noastrã. Dacã esenţa este „irositã” sau pãstratã în mod necorespunzãtor, atunci persoana respectivã are o imunitate scãzutã şi suferã influenţa factorilor patogeni externi.
j) Esenţa (Jing) rinichilor şi energia (Qi) sunt baza materialã a spiritului (Shen).
Din punct de vedere al Qigong-ului, în prima perioadã a practicii se pune accent pe procesul „transformãrii esenţei (Jing) în energie (Qi)„. Partea cea mai importantã a esenţei necesarã în acest proces este cea care ţine de funcţia de reproducere a organismului. Din acest motiv, tuturor celor care exerseazã pentru a produce transformarea sus-menţionatã în interiorul corpului lor li se recomandã moderaţie în viaţa sexualã.